Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Postby KlaasVaak2 » TueJan29, 2019 4:30:31 PM

Hey Allemaal,

Ik zit al een tijd te hikken om op dit forum te komen en na 4 mailadressen uit te hebben geprobeerd uiteindelijk gelukt via facebook...! Super interessant dit forum, ik kan nog veel leren zie ik wel...

Heb mijn AX'tje via familie, eerst kwam 'ie van opa, daarna richting een tante en nu al enkele jaren bij mij. Hij is wel een beetje begaaid, maar vorig jaar nog prima volgehouden naar München in de vrieskou voor 3 maanden, en rijdt gewoon keifijn. Ik probeer 'm zelf te onderhouden en wat te vervangen zoals nieuwe uitlaat, contactslot, gordel achterin. Maar onlangs stond ik stil in landgraaf en moest er een nieuwe spanningsregelaar op de dynamo. Monteur van ANWB en naderhand in de garage zeiden ook Dynamo vervangen, maar hij laadt nog bij... Dus denk dat het gewoon goed is. Nu ben ik van plan meer dingen zelf te doen, bv. onlangs bougies vervangen, nog versnellingsbakolie vervangen (want schakelt al een tijdje minder lekker). Hier heb je blijkbaar een vierkante sleutel voor nodig, 8mm wat ik heb gemeten met steeksleutel. Daarnaast zoek ik nog een nieuwe bougiekabel, want de binnenkant van de 1 van de doppen was flink aan het roesten gegaan. De rest zag er nog wel gaaf uit. Nja, beetje bij beetje probeer 'm goed aan de gang te houden.

Nou ik snuffel hier voorlopig nog wel wat rond denk ik zo. Ik zag ook ergens een technisch handboek digitaal voorbijkomen, lijkt me zeer bruikbaar. Nu eerst de bakolie en motor verversen, daarna wel weer meer...! Ah foto's heb ik nog niet echt fatsoenlijke denk ik. Zal eens zoeken.

Grtz,

Pepijn
KlaasVaak2
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: ThuJan17, 2019 3:00:54 PM

Re: Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Postby Fruit » TueJan29, 2019 6:56:11 PM

Foto's vinden wij erg leuk. Bougie kabels kan je het beste allemaal vervangen. Enne welkom :)
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Postby AlexanderB » WedJan30, 2019 12:39:40 PM

Leuk! De AX is een betrouwbaar karretje wat je met een beetje handigheid prima zelf kan onderhouden.

De spanningsregelaar is meestal de ingebouwde koolborstels die versleten zijn. Als die op zijn zijn de koperen ringen waar ze op lopen vaak ook een aardig eind heen, dus de kans is aanwezig dat die kwaal opnieuw terugkomt. Een revisie kost in de orde-grootte €75, een 'nieuwe' dynamo via internet (ook gereviseerd) ongeveer hetzelfde. Een tweedehands minder, maar ze beginnen wat zeldzamer te worden, en dan weet je natuurlijk niet of je er niet eentje koopt die ook bijna op is.

Voor het schakelen zijn er ook nog wat puntjes aan het schakelsysteem die wat onderhoud kunnen gebruiken
-De scharnier die de voor-achter beweging van de stang omzet in een links-rechts beweging wil nog wel eens stroef worden. De scharnierpunten een beetje open wrikken met een platte schroevendraaier en wat smeerolie helpen enorm. (Ik zag dat ze ook nog te koop zijn, als de plastic bal onderaan heel erg versleten is kan dat de moeite waard zijn, maar meestal valt dat wel mee.)
-De schakelstangetjes zelf worden oud, vooral die met rubber onderdelen. Vervangen kost een paar euro, maar is relatief eenvoudig.
-Iets meer gevorderd, achterop de versnellingsbak zit een hevel die selecteert tussen 1-2, 3-4 en 5-R, die hevel zit op de as met een metalen pin, en die pin wordt door gebruik een beetje geplet, waardoor de schakelpook een hoop speling heeft in de links-rechts richting. Onderdeeltje kost 70 cent, maar erbij komen met een hamer en een doorslag is een beetje een vervelende klus. Lost wel vrijwel alle speling op de links-rechts richting direct op.

Dat, en nieuwe versnellingsbakolie, en dan schakelt ie als nieuw. :)

De aftapplug en vulplug (vulniveauplug) zijn inderdaad 8mm vierkant.
Een 8mm vierkant dop of een sleuteltje kost een paar euro, als het meer dan 10 is betaal je te veel.
De as van een deurklink is ook 8mm vierkant, maar pas dan wel op dat het een massieve as is en niet eentje die over de lengte in 2 gespleten is want die verbuigen als je ze probeert te gebruiken voor de aftapplug. Oeps. :D

Bijvullen is een alternatieve manier voor, bovenop de versnellingsbak zit een ontluchtingspunt (zwart plastic dopje), daar steek je eenvoudig een trechter, of de lange tuut van de versnellingsbakolie-fles in. Als de vulplug onderaan open staat is het juiste niveau bereikt wanneer de olie daar weer uit komt. Of je doet er 2 liter in, dat werkt ook. (de officiële capaciteit is 1.9 liter?)

Bougies, bougiekabels, filters, etc. zijn eenvoudig te vervangen inderdaad, altijd fijn om dat nieuw te hebben.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Postby j0achim » WedJan30, 2019 1:05:48 PM

Welkom!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Postby citrofenwick » FriFeb01, 2019 2:56:07 PM

Welkom!
Met https://uploadjefoto.axclub.net kan je hier gemakkelijk foto's zetten :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Postby KlaasVaak2 » FriFeb01, 2019 3:59:41 PM

AlexanderB wrote:Leuk! De AX is een betrouwbaar karretje wat je met een beetje handigheid prima zelf kan onderhouden.

De spanningsregelaar is meestal de ingebouwde koolborstels die versleten zijn. Als die op zijn zijn de koperen ringen waar ze op lopen vaak ook een aardig eind heen, dus de kans is aanwezig dat die kwaal opnieuw terugkomt. Een revisie kost in de orde-grootte €75, een 'nieuwe' dynamo via internet (ook gereviseerd) ongeveer hetzelfde. Een tweedehands minder, maar ze beginnen wat zeldzamer te worden, en dan weet je natuurlijk niet of je er niet eentje koopt die ook bijna op is.

Aha,, Zal het in de gaten houden in ieder geval...!

AlexanderB wrote:Voor het schakelen zijn er ook nog wat puntjes aan het schakelsysteem die wat onderhoud kunnen gebruiken
-De scharnier die de voor-achter beweging van de stang omzet in een links-rechts beweging wil nog wel eens stroef worden. De scharnierpunten een beetje open wrikken met een platte schroevendraaier en wat smeerolie helpen enorm. (Ik zag dat ze ook nog te koop zijn, als de plastic bal onderaan heel erg versleten is kan dat de moeite waard zijn, maar meestal valt dat wel mee.)
-De schakelstangetjes zelf worden oud, vooral die met rubber onderdelen. Vervangen kost een paar euro, maar is relatief eenvoudig.
-Iets meer gevorderd, achterop de versnellingsbak zit een hevel die selecteert tussen 1-2, 3-4 en 5-R, die hevel zit op de as met een metalen pin, en die pin wordt door gebruik een beetje geplet, waardoor de schakelpook een hoop speling heeft in de links-rechts richting. Onderdeeltje kost 70 cent, maar erbij komen met een hamer en een doorslag is een beetje een vervelende klus. Lost wel vrijwel alle speling op de links-rechts richting direct op.

Herkenbaar, ik kan de pook inderdaad behoorlijke links en rechts bewegen. Heb nu de olie vervangen en merk wel dat 'ie ook makkelijker in z'n achteruit gaat. Nog niet top, maar we boeken vooruitgang. Zal eens kijken met je tips!...

AlexanderB wrote:De aftapplug en vulplug (vulniveauplug) zijn inderdaad 8mm vierkant.
Een 8mm vierkant dop of een sleuteltje kost een paar euro, als het meer dan 10 is betaal je te veel.
De as van een deurklink is ook 8mm vierkant, maar pas dan wel op dat het een massieve as is en niet eentje die over de lengte in 2 gespleten is want die verbuigen als je ze probeert te gebruiken voor de aftapplug. Oeps. :D

Bijvullen is een alternatieve manier voor, bovenop de versnellingsbak zit een ontluchtingspunt (zwart plastic dopje), daar steek je eenvoudig een trechter, of de lange tuut van de versnellingsbakolie-fles in. Als de vulplug onderaan open staat is het juiste niveau bereikt wanneer de olie daar weer uit komt. Of je doet er 2 liter in, dat werkt ook. (de officiële capaciteit is 1.9 liter?)

:lol: Whaha supermooi dit. Ik was flink aan het zoeken naar zo'n 8mm sleutel, maar bij autozaak inderdaad 15 euro (met wel meer sleutels er aan). Toen kwam 's Pa ineens met een deurklink. '' 'Ik dacht maar zo, die Fransen zijn zo gek als een deur'. Die was >8mm, stukje af geslepen en met wat WD40 en een goeie slag kwamen ze allebei los...! Gelukkig dat ik er aan begonnen ben, want er kwam minder dan 1,5L uit.
Het vullen heb ik wel echt even over gedaan. Klein slangetje en tuutje er op, maar het druppelde als trage stront naar binnen, geduld is een schone zaak :dance .Heb er nu 1L nieuwe olie en 0.8 van de oude op gedaan, ik las dat het beter iets te weinig is, dan te veel.
KlaasVaak2
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: ThuJan17, 2019 3:00:54 PM

Re: Pepijn - Ax '92 - van 's opa

Postby citrofenwick » FriFeb01, 2019 4:53:47 PM

Ah een kleine 1.5l is wel nog oké hoor. Zeker gewoon op de weg. Voor rally/circuit is het weinig. De kwaliteit zal een veel grotere rol spelen.
En van bakolie mag er in tegenstelling tot de motorolie wel gerust iets te veel in. :) Ik doe meestal tot het overloopt. Omdat er een ontluchtingsplug opzit bovenaan kan er geen overdruk opgebouwd worden.

En goed beziggeweest alvast!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)


Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests

cron