Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Postby raoel » MonFeb22, 2010 10:24:40 AM

kachel en fan zijn 2 delen van het koelsysteem, dus als je cockpit niet warm wordt (of: soms) dan of ontluchten of er zit een lek (of je pakking is echt heel erg kapot).
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Johannus » MonFeb22, 2010 11:49:38 AM

zojuist ontlucht, ging bijna een liter in...

:(

nooit echt een lek o.i.d. gemerkt dus das mooi balen :(
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby raoel » MonFeb22, 2010 11:54:54 AM

Samen met Joop, doen jullie er meteen 2? ;-) Best een leuke klus hoor :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby jk » MonFeb22, 2010 11:56:21 AM

In *zeldzame* gevallen kan je vuldop defect zijn waardoor hij te vroeg als drukontlastklep fungeert en er koelvloeistof uitgooit.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 814
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Johannus » MonFeb22, 2010 5:10:36 PM

ik denk dat ik weet wat er aan de hand is, dankzij joop :D

Hij vertelde mij net dat hij hier had gelezen dat iemand met koelvloeistof problemen een lek had achter het dashboard, dus in de auto ipv motorruimte...

Nou herinner ik mij dat ik daar niet heel erg lang geleden dubieze grote donkere plekken in het vloerkleed heb gekregen, die er niet altijd hebben gezeten. dit zou natuurlijk koelvloeistof kunnen zijn?

Dus maar eerst de leidingen achter het dashboard eens controleren...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby degene » MonFeb22, 2010 6:25:14 PM

Die plekken in de auto heb ik dus ook gehad. Inclusief zeer kenmerkende muffe geur die redelijk op de keel kon slaan.

Heb het kachelhuisvervangen, goed ontlucht en dat stopte het probleem.

Nou las ik weer hier op het forum dat in koelvloestof met teveel metaaldeeltjes erin (door bv lang niet vervangen) electrolyse op kan treden. Dat trekt je kachel niet en gaat daardoor lekken.

(maw ja ik moet mn kvs ook nog vervangen)
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby Johannus » MonFeb22, 2010 8:37:46 PM

Dit is het dus:

Image

En zo ziet het er zonder mat uit:

Image

En het lijkt dus nat, maar is echt een vlek die zo s opgedroogt... momenteel komt er dus niks uit, maar ik kan me voorstellen dat dit ooit is veroorzaakt door een litertje koelvloeistof dat blijvende vlekken achterlaat.

Zal nu regelmatig in de gaten houden of het niveau van de koelvloeistof gelijk blijft en of de plek nog nat wordt...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby jk » MonFeb22, 2010 10:30:54 PM

Hoe zou het er onder de mat uitzien?
Ook belangrijk om in de gaten te houden bij oudere auto's, vooral met lekkende kachels.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 814
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Pgoddijn » MonFeb22, 2010 10:43:04 PM

Ruik je dat dan niet? Het heeft zo'n specifieke geur, kan niet missen. De TGS van Degene had bijvoorbeeld een kapotte kachelradiateur. Was gewoon losgehaald van het cirquit maar als ik de kachel voor de grap eens vol opendeed ging ik bijna dood van de kvs stank! En heb eens gehoord dat het aan je ogen schijnt te prikken...

Een ander van de sloop, is niet extreem veel moeite maar je moet een mooie dag uitkiezen. Wel prettig als je met twee man werkt, dashboard zal er half uit moeten.
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Johannus » MonFeb22, 2010 11:16:31 PM

nee, das het rare dus... ik ruik er niks van in de auto en na het ontluchten weet ik inderdaad inmiddels hoe kvs ruikt ;)


Hoe het er onder de mat uitziet kom ik gauw genoeg achter komende zomer, maar de plek zit er volgens mij nog niet zo heel lang...
maar als het weer goed weer is en de laatste tentamens zijn voorbij, dan komt er een GT vloerkleed in met rode strepen :D
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Pgoddijn » MonFeb22, 2010 11:23:15 PM

Mocht het geen kvs zijn kan het nog altijd dat het rubber waar de pijpjes door het schutbord heen lopen dood is. Dan is het waarschijnlijk buitenwater met een scheut pekel misschien. Alleen komt het minder waarschijnlijk op die plek terecht maar meer achterin dus.
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Johannus » MonFeb22, 2010 11:36:40 PM

ja, het is inderdaad hoe dan ook een dubieuze plek, waarvan ik nog niet weet wat het is of is geweest..
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Pgoddijn » MonFeb22, 2010 11:39:16 PM

Naja, kachelradiateur zit er direct boven, dussss.....
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby degene » MonFeb22, 2010 11:53:21 PM

Die brandblusser stelt zich ook wel verdacht op :lol:

Het zal toch geen parkeervlek wezen he
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby joop » TueFeb23, 2010 1:03:41 AM

Wat ik vandaag bedoelde met dat ene topic:

Klik

En als je koppakking lek is dan gaan we lekker gelijk op of wat :wink:
tips van vrienden + echte monteurs:

1. Is de olie normaal? Helder, bruin, en geen bellen (wel bellen enz. dan cilinder/koelwater dat lekt naar de olie?)
2. Geen mayo of in mijn geval zelfs sate in de dop/vulbuis van de koelvloeistof leiding (olie naar het koelwater)
3. Start een koude motor, draai de dop vd. koelvloeistof eraf, zie je bubbels? Houd je hand erop, voel je druk opbouwen? (cilinder(s)/olie lekt naar koelwater) Zelfde voor olie-dop controleren (cilinder/koelwater lekt naar oliesysteem).
4. Als je thermostaat werkt en het is warm van binnen, zet de temp. regelaar op max. en ga een eind rijden. Hoor je nu geborrel tijdens de rit? Dat betekend dat luchtbellen (uit de cilinder?) zich opdringen aan het koelsysteem
5. Maak het blok goed warm, laat een dag/nacht afkoelen, draai de bougies eraf en laat iemand de startmotor draaien. Komt er nu een straaltje water uit de cilinders? En/of blijft de motor (wit) roken als hij warm is? (koelwater in cilinders)

Dat is wat ik er inmiddels vanaf weet, maar niets van dit alles is geloof ik op jou blok van toepassing, dus kiek ff op het ergens lekt en dan wil ik je best even helpen :)
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Postby Bossie » TueFeb23, 2010 9:28:05 AM

Johannus wrote:ja, het is inderdaad hoe dan ook een dubieuze plek........


Zeg dat wel, wat doe jij allemaal in die auto 8)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Johannus » TueFeb23, 2010 11:00:31 AM

joop wrote:Wat ik vandaag bedoelde met dat ene topic:

...
, maar niets van dit alles is geloof ik op jou blok van toepassing, dus kiek ff op het ergens lekt en dan wil ik je best even helpen :)


Is inderdaad niet van toepassing op die punten, geloof ook niet dat het koppakking is... Even in de gaten houden of ie opnieuw gaat lekken...

degene wrote:Die brandblusser stelt zich ook wel verdacht op :lol:

Het zal toch geen parkeervlek wezen he


Brandblusser ligt nog los, moet ik nog vastmaken, maar die ligt er pas in nadat de vlek er al in zat...

parkeervlek :?: -> wat bedoel je precies daarmee?
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby DuFF » TueFeb23, 2010 11:12:25 AM

kun je de vlek niet laten onderzoeken op dna ? heb je dat iig uitgesloten :lol:
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby joop » TueFeb23, 2010 11:22:36 AM

Ja ik moet je nog wat vertellen over het klussen van vrijdag aan je auto johan :oops: Die vlek he... :wink:
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Postby Mastenhose » TueFeb23, 2010 12:26:04 PM

joop wrote:Ja ik moet je nog wat vertellen over het klussen van vrijdag aan je auto johan :oops: Die vlek he... :wink:


OMG!!!! :lol:
Zou ff een blacklight halen...... ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron