achteras/draagarmlagers vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

achteras/draagarmlagers vervangen

Postby Nico » WedJan06, 2016 7:59:04 PM

Beste mensen,

Het lijkt er op dat mn draagarmlager rechts achter is versleten. Het wiel staat scheef en hij spoort geloof ik ook niet meer helemaal. Ik zie er verder niet zoveel aan er zit ook geen voelbare speling op, maar het wiel raakt de binnenkant van de wielkast al als hij helemaal inveert.

Ik zie dat er wel revisiesetjes te koop zijn waar ook de bus bij zit, en bij sommige zit ook nog een extra as die ik niet kan plaatsen zoals deze.
Is dat een beetje te doen om met huis tuin en keuken gereedschap te vervangen? Of is het makkelijker om de hele achteras te vervangen door een andere van de sloop? Ik heb zoiets nog nooit bij de hand gehad, dus alle tips zijn welkom. De hele as vervangen lijkt me makkelijker, maar het hangt er ook vanaf hoe vast alles zit.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: achteras/draagarmlagers vervangen

Postby Nico » ThuJan07, 2016 10:17:48 PM

Ik heb wel een duidelijke handleiding gevonden hoe je de draagarmlagers vervangt:
http://www.ironpumacustoms.co.uk/mech/106rearbearing/
Dat lijkt me niet al te ingewikkeld, maar natuurlijk wel onder voorwaarde dat alles een beetje los wil. Daar ben ik wel een beetje bang voor.
De extra as in het tweede ebay setje lijkt me de as waar de naaldlagers om draaien. Ik heb ook een documentje gevonden hoe je die kunt vervangen:
https://www.ruville.com/fileadmin/user_upload/redaktion/pdfs/Montage-Hilfen/GB/Reparaturleitfaden_GB_web.pdf
Dat wordt al een stuk lastiger. Ze doen het met een speciaal gereedschap wat je misschien nog wel kunt namaken als je de juiste stukken buis hebt liggen. Volgens mij sluiten ze een moer met een stuk draadstang er aan op in de as door de moer er in te steken en dan de as aan de binnenkant op te lassen zodat de moer er niet meer uit kan. En dan een buis over de as plaatsen die tegen de beugel van de ophanging rust zodat je daartegen kunt afzetten door het draadeind met een moer naar buiten te draaien.

Het lijkt me toch het makkelijkst om een goede gebruikte as er onder te zetten. Weet iemand welke er allemaal onder passen? Passen alle ax assen erop? Er staan op onderdelenlijn ook veel 106 assen. Zijn die ook 1 op 1 uitwisselbaar? En maakt het nog uit of het 3 gaats of 4 gaats assen zijn, of kun je dat overzetten van de oude?
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: achteras/draagarmlagers vervangen

Postby AlexanderB » SatJan09, 2016 5:42:48 PM

In theorie zou je een viergaats as kunnen ombouwen naar driegaats, zover ik weet zijn de as-staven hetzelfde, dan moet je "alleen maar" de trommels en back-plates overzetten. Of dat in praktijk ook zo is heb ik nooit geprobeerd.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: achteras/draagarmlagers vervangen

Postby Rock's » SatJan09, 2016 7:58:44 PM

Bij mijn AX is de achteras ook omgebouwd naar 4 gaats ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: achteras/draagarmlagers vervangen

Postby Mark » MonJan18, 2016 4:38:30 PM

Zou heel de as vervangen. 10x simpeler dan reviseren. Dat zit zo verschrikkelijk vastgerot.
Mocht je ankerplaten willen overzetten. Ik heb nog een heel goede achteras liggen van een Saxo 1.1i abs.
Weinig kilometers gelopen. Dacht hem ooit heel goed te kunnen verkopen maar er blijken nagenoeg geen Saxo 1.1i 's te zijn met ABS.
En die 1.1i assen gaan ook zelden krom. Voornamelijk de schijvenassen die die problemen hebben.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: achteras/draagarmlagers vervangen

Postby Nico » MonJan18, 2016 9:16:32 PM

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga inderdaad een volledige as omzetten. Bij een revisie zal toch ook de aspin vervangen moeten worden, dat zie ik zelf niet zitten. Je kunt ze ook wel gereviseerd kopen bij de snelle leeuw http://www.peugeotachteras.nl maar dat gaat best wel in de papieren lopen.
Ik heb de onderdeel nummers nog even vergeleken op service.citroen.com en public.servicebox.peugeot.com. De 3 gaats van een 106 lijken allemaal wel dezelfde onderdeelnummers te hebben. De 4 gaats hebben een afwijkend onderdeelnummer voor de draagarm en de torsieassen zijn dikker. De 106 en saxo kunnen bovendien ook met een stabilisatorstang zijn uitgevoerd, volgens mij zie je dat aan de afdekkap die op de as zit. 106 assen liggen in ieder geval voor het oprapen op elke sloop, ax assen zijn bijna niet meer te vinden.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: achteras/draagarmlagers vervangen

Postby Nico » WedFeb17, 2016 7:47:19 PM

De achteras is vervangen. Twee tips voor wie het ook gaat doen:
- Begin een week van tevoren vast met alles van de remmen wat los moet in te spuiten met kruipolie. Bij mij zat echt alles vast. Ook de handremkabels waren volledig vergroeid met de bussen waar ze door de ankerplaat heen gaan, daar moesten dus ook nieuwe voor komen. Een open ringsleutel 11 voor de verbinding remleiding-remslang is onontbeerlijk, en eventueel maat 13 voor de remleiding op de remcilinders.
- Verder heb je een lange dop 18 nodig voor de moeren op de 4 bouten waarmee de achteras aan het chassis vast zit. Deze liggen namelijk verdiept en de bouten zijn te lang waardoor je er met een ringsleutel of gewone dop niet op kan.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron