Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby MNM(tm) » WedJun01, 2016 8:13:39 AM

Ik heb de keuze uit de volgende merken:
  • Bolk (Art.# BOL-0391 | €14,39) {Heeft geen verticale groef}
  • Textar (Art.# 2090603 | €21,68) {Heeft geen verticale groef}
  • Ferodo (Art.# FDB719 | €21,90)
  • Valeo (Art.# 598155 | 22,45)
  • Bosch (Art.# 0 986 460 983 | €23,38)
  • ATE (Art.# 13.0460-2952.2 | €25,25) {Heeft geen verticale groef}
  • Textar (Art.# 2090604 | €30,95) {Heeft geen verticale groef}
  • Brembo (Art.# P61 044 | €32,98) {Heeft geen verticale groef}

Typen zonder verticale groef vallen voor mij eigenlijk sowieso af.
Ziet het lijstje er vervolgens zo uit:
  • Ferodo (Art.# FDB719 | €21,90)
  • Valeo (Art.# 598155 | 22,45)
  • Bosch (Art.# 0 986 460 983 | €23,38)

Welke kan ik het beste kiezen?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby Bossie » WedJun01, 2016 10:44:35 AM

Kijk eens bij www.autopartsonline.nl Ik schat dat je daar voor ongeveer dezelfde prijs blokken vind als bij Mister Auto (aan de Bolk blokken te zien ben je daar aan het kijken). Zij leveren goede kwaliteit en wel in 1 keer goed.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby MNM(tm) » WedJun01, 2016 11:47:18 AM

Dat in 1 keer goed blijkt in mijn geval dus al vast niet juist: zij komen namelijk voor mijn 1.5D aanzetten alleen maar met remblokjes voor ATE klauwen, terwijl ELKE 1.5D toch echt alleen maar met Bendix is uitgevoerd.
Gek genoeg geven ze wèl de montageset voor Bendix weer, naast die voor ATE. Maar een montageset heb ik niet nodig. Blokjes moet ik hebben. En die staan er niet bij. Bij geen van de drie merk-opties die ze aanbieden.
Last edited by MNM(tm) on WedJun01, 2016 12:08:05 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby j0achim » WedJun01, 2016 11:52:03 AM

En gewoon bij de de dealer de blokken bestellen? Ben je misschien een tientje of twee meer kwijt, maar heb je wel de goede, en kan je terug als ze niet goed zijn.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby MNM(tm) » WedJun01, 2016 12:00:00 PM

Dealert zit tegenwoordig in Spijkenisse. Da's mij te ver weg. En daarnaast: die levert ook gewoon Valeo of ABS, dus zo speciaal zijn die ook weer niet.
En ik moet nog een einddemper hebben, dus als ik die meteen mee bestel bij mister-auto (ja Jan, je had gelijk! ;) ), dan heb ik geen verzendkosten. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby AlexanderB » WedJun01, 2016 12:52:31 PM

Je hebt nog een set poten met remklauwen en schijven van mij gekregen, daar zaten praktisch splinternieuwe schijven en blokken op (ze waren nieuw, want je hebt ze dr zelf nog opgezet toen ik die auto kwam ophalen), zijn die niet nog bruikbaar? :)

Of hebben die geen groef? (voor remlicht-indicator?)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby Bossie » WedJun01, 2016 1:31:55 PM

MNM(tm) wrote:Dat in 1 keer goed blijkt in mijn geval dus al vast niet juist: zij komen namelijk voor mijn 1.5D aanzetten alleen maar met remblokjes voor ATE klauwen, terwijl ELKE 1.5D toch echt alleen maar met Bendix is uitgevoerd.
Gek genoeg geven ze wèl de montageset voor Bendix weer, naast die voor ATE. Maar een montageset heb ik niet nodig. Blokjes moet ik hebben. En die staan er niet bij. Bij geen van de drie merk-opties die ze aanbieden.

Je kunt ze ook gewoon even bellen en het vragen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby Jurjenz » WedJun01, 2016 7:11:37 PM

http://www.carpartsdirect.nl/citroen/ax-restyled/auto-onderdelen/remmen/remmen/remblokken-remschijven/

Dit is mijn hofleverancier voor onderdelen. Vaak gratis verzending (boven 20e).
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby MNM(tm) » WedJun01, 2016 7:13:13 PM

Je hebt gelijk, Jan. ;)
Ben nog wel even verder gaan speuren op hun site en kwam de juiste blokjes wel tegen onder de 1.4D en de 4x4.

@Alexander: hahaha... Ja, die voorpoten ken ik nog wel. Sterker nog: vorige week heb ik daar de linker poot nog van gebruikt als tijdelijke vervanger voor die van de groene diesel om die van een nieuw wiellager te laten voorzien. Het viel me toen al op dat de schijven die daar op zaten er vrijwel als nieuw uit zagen (afgezien van het dunne laagje roest). Kon me echt niet meer herinneren dat ik die schijven (en blokken) er destijds nog had op gezet. Morgen maar eens in de schuur gaan kijken of ik de klauwen ook nog kan vinden...

@Jurjen: zij geven meteen (en alleen) het juiste type weer: de Bendix variant. :)
'k Zal eens kijken wat bij hen een einddemper kost...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby Bossie » ThuJun02, 2016 12:55:09 PM

Probleem met die databases is dat ze dat van hun leveranciers hebben. In de tijd van de AX werd alles nog niet zo goed bijgehouden, Citroën weet zelf af en toe niet eens wat waarop geleverd is. Het zijn vooral de slechte ervaringen met Mister Auto (en ik ben daarin niet de enige). Levertijd is vaak hoger dan aangegeven, ook als je kiest voor express levering. Daarnaast wordt dan ook nog regelmatig het verkeerde artikel geleverd en kun je het ellendige circus in met retourneren.

Met autopartsonline heb ik gewoon goede ervaringen. Na bestellen al een aantal keren door hen gebeld of het bestelde wel het juiste artikel is. Daarna gewoon direct en correct geleverd voor nette prijzen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby MNM(tm) » ThuJun02, 2016 3:12:01 PM

Da's wel vervelend, die ervaring(en) met mister-auto. Ik heb die ervaring echter (nog) niet.
De prijzen van autoparts zijn trouwens niet zo heel sterk afwijkend van die van mister-auto.
Einddempers hebben ze volgens mij niet. Kan ze in ieder geval niet vinden op de site.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby 823.87 » WedApr26, 2017 2:33:00 PM

Na 17 jaar werkzaam geweest te zijn in de (auto)remmen industrie heb ik wel een mening in dit geval. Ik wil echter zo goed mogelijk antwoord geven op jouw vraag en zal morgen, na overleg met collega's een uitgebreid antwoord geven.
Voorlopig kan ik kort zijn over het al dan niet aanwezig zijn van een "groef". Deze '"zaagsnede", zoals ie in de industrie wordt genoemd heeft voornamelijk te maken met de natuurlijke frequentie van het remblok. De door leveranciers gebruikte recepturen van de samenstelling van het remblok roepen een bepaalde frequentie op bij het remmen. Deze "piep" moet voor mensen onhoorbaar zijn (katten en honden horen die piep wel degelijk). Dat heeft absoluut niets te maken met het remvermogen van en bepaald type remblok of de afvoer van "remdust".
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM

Re: Nieuwe remblokken (voor het dieseltje)

Postby 823.87 » MonMay01, 2017 2:09:08 PM

Nog even nagevraagd m.b.t. merken van remblokken. Er zijn 3 hoofdgroepen: OE (Original Equipment), OES (Original Equipment Service) en "piraten".
OE blokken door de fabrikant gebruikt bij de productie van de auto.
OES blokken door de fabrikant goedgekeurde blokken, te gebruiken als OE blokken versleten zijn. Rem- piep en slijtage komen overeen met OE
Piraten door de amateur te gebruiken, hoewel slijtage, remwerking en piepgedrag niet van te voren te voorspellen zijn.
Bij de laatste groep kan een ABE nummer van de Duitse TüV worden vermeld. Daarmee is in ieder geval de remwerking binnen 10 % van het OE blok.
Denk ook aan de remwerking m.b.t. het blokkeren van de wielen op 1 as. Als de voorremmen een te lage wrijvingscoëfficiënt hebben zullen de achterwielen eerst blokkeren en dat wil je absoluut niet. Is de coëfficiënt te hoog, dan zullen de achterremmen relatief weinig doen en zal de remwerking als geheel afnemen.
Tenslotte: staar je niet blind op een merk. Bekende merken maken gebruik van piraten om niche blokken te kunnen leveren, die dan wel in de verpakking van een bekend merk zitten!
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron