Bossie wrote:Het klopt dat de vervroegingscurve van een Sport anders is dan van een GT. De kop is ook anders (grotere kleppen, inlaatpoorten), zit een andere nokkenas in, het blok heeft 4 gaskleppen en het is een 1.3 ipv. 1.4 van de GT.
Dit is een samenspel, dus alleen een andere ontsteking plaatsen gaat je geen Sport vermogen opleveren.
Je zou je ontsteking om kunnen bouwen naar een programmeerbaar systeem zoals ik dat in mijn GT heb gedaan. Dan kun je een voor jouw motorblok optimale vervroeging programmeren, DIS-ontsteking gebruiken, waarbij je een MSD bobine kunt plaatsen.
Sorry, ik heb het verhaal niet compleet verteld. Ik heb een 1.6 onderblok liggen, een sportkop en een stel webers
. Maar als ik het goed begrijp zoek ik dus best naar een ax sport ontsteking. Verder geen bobijnen of ontstekingsmodules van MSD of iets dergelijks voor een gewone verdelerontsteking? Want mijn GT heeft een CUPblok, gaat nogal gemakkelijk richting 7500RPM en de bobijntjes hebben dat niet zo graag
. Dus ik verondersteld dat het bij mijn blok dat ik ga bouwen hetzelfde probleem zal leveren.
Een programmeerbaar systeem is vet. Maar zou graag een zo simpel uitziende motor willen met niet te veel spagetti. En dan moet je toch al een tandwiel en sensor enzo gaan bijbouwen hé. Dat zie ik niet zo zitten.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen