AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » WedMay02, 2018 2:35:23 PM

Image
De rammelbak mag weer een jaartje de weg op en dus nog ff blijven.

Onderdelen zitten nog in de post, vanavond ff de bak op z'n plek hangen en een begin maken aan de steunen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » FriMay04, 2018 11:12:32 PM

De assen zijn aangekomen per post. Het verhaal van de langere 306-as klopte inderdaad, de bestuurderskant is 15-20mm te kort met een Berlingo as. En de bijrijderskant is ~60mm te lang.

Nou kan ik 2 dingen doen. De bestuurderskant-as inruilen voor een langere, en de bijrijderskant 20% korter maken. Of..
ipv 2, een 3e aangepaste motorsteun maken, langere draagarmen (~20mm per kant) en camberplates installeren, en het blok in z'n geheel 40mm naar de bestuurderskant zetten.

Heeft een aantal voordelen.
-Assen zijn off-the-shelf, als ze op zijn, koop ik makkelijk nieuwe. Alle andere onderdelen in principe ook.
-Gelijke lengte aandrijfassen voor minder torque-steer.
-Geen laswerk aan de assen, minder kans dat ze breken.
-Blok iets meer naar het midden is beter voor de gewichtsverdeling?
-Distributieriem wisselen wordt dan helemaal een makkelijk klusje.
-Beetje meer spoorbreedte is nooit verkeerd voor de wegligging.

Ook wat nadelen:
-De uitlaat past dan waarschijnlijk ook niet meer.
-(Veel) Meer werk.
-Nog meer onderdelen nodig.
-??

Ik ga dr ff over nadenken.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » TueMay08, 2018 12:01:52 AM

Ik heb besloten om inderdaad de auto 4 cm meer spoorbreedte te geven, dus stap 1: 3 nieuwe motorsteunen bouwen.

Verder heb ik dan conflict tussen het uitlaatspruitstuk en de onderste motorsteun, moet ff uitzoeken of ik het spruitstuk vervang of de steun verplaats (als ik toch custom steunen aan het maken ben..)

Veertorens bekeken, er is (net) genoeg ruimte om de topmounts ook 2 cm naar buiten te schuiven. moet denk ik wel de langere remslangen hebben maybe.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby Fruit » TueMay08, 2018 11:19:26 AM

Klinkt als veel werk.. Ben benieuwd hoe je dit allemaal gaat doen!
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » TueMay08, 2018 11:47:52 AM

Is best veel werk, maar ik wil 't eigenlijk gewoon 'goed' hebben, dus dan maar wat extra werk. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » TueJun26, 2018 6:37:37 PM

Draaibankje gekocht, een Atlas 618 uit de jaren 50. :D Voor het eerst in jaren ook weer lekker zelf aan het draaien. :D
Image

Mist wel het een en ander, is blijkbaar een basismodel uitvoering of zo zonder lage versnelling (?!) en door de manier waarop ie gebouwd is is het echt een klooootewerk om de v-snaar te vervangen (die dr dus niet al te happy meer uit ziet, en mogelijk de 65 jaar oude originele nog is). Binnenkort restauratieprojectje, maar eerst ff de wielnaven afdraaien en in de veerpoten persen zodat de AX weer in elkaar kan. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » ThuJul05, 2018 5:12:48 PM

Image
Image
Image

Image
Image
59mm, perfect! precies wat de oude wielnaaf ook was. :)

Image

Das 1, nu nog ff de andere doen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby Fruit » ThuJul05, 2018 5:53:36 PM

Netjes gedaan!!
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby Nico » ThuJul05, 2018 8:40:00 PM

Ziet er goed uit. Zo'n draaibankje staat ook al een poos op mn verlanglijstje. Maakt het klussen nog een stukje leuker.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby citrofenwick » FriJul06, 2018 12:51:39 AM

Lekker bezig! Altijd leuk zo'n projectjes waarbij wel wat meer denk en fabriceerwerk bij te pas komt :P
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » FriJul06, 2018 11:54:34 AM

Zeker, wel een hoop meer werk dan ik in eerste instantie dacht.

Voor de kijkers thuis mensen die hetzelfde project doen, ik heb een setje ISO988 vulringen (shim washers), 2mm en 1mm voor samen 3mm dik, binnendiameter 42mm, gekocht. Daarvoor moet de afronding scherper gedraaid worden. Vervolgens de buitendiameter van 42mm naar 37mm draaien, het eind kan afgerond of (wat ik gedaan heb) een 45 graden afschuining, past allebei in de lager. De vulringen zorgen er voor dat de buitenkant van de wielnaaf op dezelfde plek uitkomt als origineel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » SunJul08, 2018 12:45:28 AM

Ennn fail, de beitel sloeg vast in het werk toen ik probeerde in 1x 0.9mm (1.8mm diameter) eraf te draaien, ging net zo lekker en ineens "boem".
De punt is een stukje af, dus die is nu rijp voor de afvalbak gezien ik geen diamanten slijpwiel heb om het wolfraamcarbide puntje weer recht te slijpen, en dat was de enige beitel die ik heb. Maandag ff een of meerdere nieuwe beitels regelen, dan kan ik weer verder.

Gelijk maar ff verder met een ander werkstukje, de motorsteun baksteun. stukje 8mm staal, twee gaten voor de m14 bouten van de bak, 1x m10 (das als het goed is de juiste maat voor de bout die door de baksteun heen gaat) en daarna het ding nog een beetje in vorm zagen.
Image

En nu nog de motorsteun, ik twijfel tussen de originele aluminium steun doorzagen en (laten) TIG-lassen, of een stalen reproductie te maken zelf.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » MonJul09, 2018 5:28:52 PM

Ah shit, 2e wielnaaf afgedraaid en ingeperst, alleen denk ik net ff te dik gelaten, had behoorlijk kracht nodig, en het lager draait nu (te) stroef. :( Ik laat het ff zo, dan kan ik verder met de auto in elkaar zetten, maar dat gaat dus op z'n minst een nieuw wiellager kosten, en mogelijk een naaf als ik 'm dr niet uit krijg en nog een fractie van een mm af kan draaien.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby JSP » MonJul23, 2018 11:08:46 PM

Mooie project geworden.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » WedDec05, 2018 2:24:15 AM

Update: Ben met een andere AX 16V bezig voor iemand anders, alleen dat ligt ff stil wegens gezondheidsproblemen. :( sorry! Hopelijk komende tijd daar wat voortgang in. De eigen 16V had ik ook al weer op de weg willen hebben maar die moet daar dus even op wachten nog.

De Renault is weg, ik was het ding zat.
-LPG installatie werkte niet goed meer,
-verrot wiellager,
-klapperend onderstel
-distributieriem aan vervanging toe (en moeilijk te vervangen want Renault)
-hoge vaste lasten
-gewoon algehele slechte staat
Was voor mij gewoon te veel, en nu roest ie in stukjes op de sloop. Doei!

Ik was al een tijdje op zoek naar een AX, maar kon niet echt wat vinden wat me aanstond, dus ik heb uiteindelijk maar wat anders gekocht:
Image
Peugeot 309, 1.4 TU blokje met 75 pk, 111k op de teller, volledig ingevuld onderhoudsboekje van 1992 tot 2018, en op een paar sleutel-krassen na superstrak in de lak.

Heeft ook wel wat liefde nodig, want als ie 100% goed was geweest had ie 4x zo veel gekost natuurlijk.
Dringend:
-Regen lekkage in de kofferbak, op de achterbank en achter de bestuurdersstoel (mogelijk van zelfde bron) opsporen en verhelpen. Komt echt heeel veel water binnen, dus dit moet ff snel opgelost. Rubbers van de achterlichten en raamrubber L/A ingevet. Kijken of dat de oplossing is.
-Rembekrachtiger doet het niet, vervangen. Zelfde als AX, uitzoeken hoe het afdekpaneel onder het dash dr af moet, want kan er niet bij.
-Bestuurdersstoel is ooit iets intern afgebroken en verkeerd vastgelast, repareren of vervangen. Bestuurdersstoel gerepareerd!
-Iets maakt een fluitend geluid op hogere snelheid, ik vermoed R/A wiellager. (relatief simpel te vervangen als het dat is, maar wel belangrijk.)

Binnenkort:
-Tankdopontgrendeling ff nakijken, het gaat wat moeizaam. Denk dat er een veertje mist achter de tankdop misschien? Is mee te leven zoals het is.
-Centrale vergrendeling is grotendeels defect, de bestuurdersdeur opent de kofferklep, de rest werkt niet soms wel, soms niet.
-Gelijk ook een afstandsbedieningssetje inbouwen
-Deursloten van passagier en bestuurder omwisselen, bestuurdersdeur is de enige met een andere sleutel, en als ik ze omwissel heb ik (bij normaal gebruik) maar 1 sleutel nodig. Hoewel met een afstandsbediening het deurslot ook niet uitmaakt.
-Originele Blaupunkt jaren 80 radio met versleten volumeknop en krakende speakers vervangen door beter materiaal.
-Mogelijk een lekkende kachelradiator, ik ruik wanneer ik instap KVS.
-De sleutel-krassen op de zijkant bijwerken.
-De bumpers met lijnolie oid zwart maken.
-Onderzoeken wat de staat van de distributieriem is, ik denk dat ie een paar jaar geleden vervangen is, maar beter zeker weten.
-Koplampen afstellen, op de hoogste stand staan ze ongeveer waar ik de laagste stand zou verwachten, op de laagste stand heb ik 10 meter licht voor m'n auto.

Later:
-Deur-schakelaar bestuurdersdeur (voor het daklampje, en misschien ook zo'n licht-zoemer dr in want die ga ik geheid een keer vergeten op deze manier)
-Dak-lampje zelf werkt dus wel op de bijrijdersdeur maar ook niet op de altijd-aan stand.
-Intervalstand op de ruitenwisser inbouwen
-Banden (+velgen?), zit nu een setje winterbanden op maar vind ze niet bijster uitblinken in grip of wegligging. Tzt upgraden naar wat anders. Gelukkig in 4x108, uitwisselbaar met de 16V, en dat is fijn. :)
-Aandrijfassen, ze beginnen te tikken in bochten, het kan nog wel ff, maar voor het nette moeten er een keer nieuwe onder.
-Schokdempers en ophangingsrubbers etc. nakijken en waar nodig vervangen.
-Grondig zoeken naar roestplekken (in eerste instantie niks gevonden) en waar nodig repareren.
-Laten taxeren, ding is eigenlijk best netjes (als de mankementen zijn verholpen.)

En dan nog iets nieuws, ik heb eindelijk m'n (1e) elektrische voertuig:
Image
Elektrische scooter. Ook een beetje een opknapprojectje, maar hij werkt, en ik gebruik hem momenteel elke dag om naar m'n studie te rijden, scheelt nogal wat auto-kilometers.
Last edited by AlexanderB on WedDec12, 2018 3:38:01 AM, edited 5 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby JSP » WedDec05, 2018 8:07:22 PM

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby AlexanderB » ThuDec06, 2018 6:14:45 PM

Heb de stoel ff uit de auto gehaald om te kijken of er nog wat van te maken was, en heb 'm gerepareerd.

Wat was er nou? het frame van de zitting was (op het dunste punt net naast de scharnier van de rugleuning) gebroken, waardoor de rugleuning dus nog aan 2 boutjes vast hing te wiebelen aan het stoelframe.

IPV dat repareren hebben ze de stoel naar met het naar voren klap mechanisme half naar voren gezet, en daar dat mechanisme vastgelast. :') Dus de leuning wiebelde nog steeds, en het frame stond lekker te verbuigen, half vastgelast.

Alle onterechte lasplekken weer losgemaakt gemaakt en de gebroken plekken gelast, en de stoel doet het weer. :) Alleen naar voren/achter schuiven gaat een beetje stroef omdat de boel dus verbogen is en niet helemaal meer netjes recht wou worden, ondanks alle moeite. Ach ja, zo vaak verstel ik die stoel ook niet, hij zit nu echt 100x beter.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby Donderkar » SatDec08, 2018 10:29:18 PM

Leuk, een 309 :D
Die zie je ook nog maar zelden.
Passen daar niet ook 205-stoelen in? Zijn wat makkelijker te vinden
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby AlexanderB » SatDec08, 2018 11:33:38 PM

Ik begreep van een 205-liefhebber dat 205 stoelen 2 cm smaller zijn? Niet onoverkomelijk, een paar stalen blokjes maken om dat pas te maken is niet zo moeilijk, maar ik heb de originele stoel gerepareerd dus ik laat het even zoals het is. :) Zijn nog genoeg andere dingen die aandacht nodig hebben, zoals het zwembad achter de bestuurdersstoel.

Ik zit te twijfelen of ik het belangrijk vind om de auto (in ieder geval optisch) zo origineel mogelijk te houden, eigenlijk wel, gezien hoe netjes ie er bij staat. Enige wat ik zou veranderen is een setje lichtmetalen velgen (405 STDT/205 Gentry bijvoorbeeld, als ik ze met naafkapjes kan vinden) en misschien een voorbumper met mistlampen en verstralers (309 GTI). Onderhuids misschien upgraden naar het GTI onderstel.

En toen zat ik naar velgen te kijken, ik wil eigenlijk ook nog steeds een setje velgen voor de AX, maar weet niet precies wat. Speedline sl434 vind ik erg fraai, maar die kosten een bak geld, dat kan ik beter aan een sperdif besteden. Op zich doen de C5 aluminium 'steelies' het ook goed, puur qua functie zijn ze perfect, maar voor de niet-kenner zien ze dr uit als gewone stalen velgen, en dus een beetje saai. Ik zou ze nog een beetje kunnen verfraaien, een optie waar ik aan heb zitten denken is om een setje te verbreden naar 15x7.5 ofzo, en ze dan polijsten?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby Rock's » SunDec09, 2018 8:13:09 AM

Toulouse velgen staan altijd goed onder een ax en zijn betaalbaar
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests

cron