Koppakking vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Koppakking vervangen

Postby KlaasVaak2 » SatAug24, 2019 1:41:37 PM

Hey Luitjes,

Al enige tijd lekt m'n auto olie. Het is lastig te zien waar deze precies lekt, maar het lijkt toch de koppakking te zijn. De één dacht misschien krukaskeering, maar ik ga denk ik de koppakking e.d. vervangen.
Hebben jullie nog tips waar op te letten wat je zoal kan tegenkom bij een oud beestje uit '92?
Mijn idee is om meteen distributieriem, waterpomp, trekbouten, pakking spruitstuk en kop te vervangen. En misschien de kop te vlakken?
Ik zal me eerst nog in wat moeten verdiepen voor ik er aan begin.

Groeten, Pepijn
KlaasVaak2
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: ThuJan17, 2019 3:00:54 PM

Re: Koppakking vervangen

Postby citrofenwick » SatAug24, 2019 3:01:43 PM

de klepseals ook vervangen!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Koppakking vervangen

Postby Nico » MonAug26, 2019 10:32:22 PM

Inderdaad klepseals vervangen. De beide spruitstukken hoeven er in principe niet af (mits je klepveertang groot genoeg is).
Je heb wel een nieuwe pakking nodig voor de aansluiting van het uitlaatspruitstuk op de down pipe.

Als je niet zeker weet waar de lekkage vandaan komt is een koppakking vervangen misschien wel een beetje met een kanon op een mug schieten. Het kan ook iets heel simpels zijn als een aftapplug die niet goed vast zit. Door wervelingen tijdens het rijden kan de olie erg verspreid raken.
Heb je al geprobeert om alles echt goed schoon te maken met remmenreiniger, stukje rijden, kijken waar je olie ziet?
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Koppakking vervangen

Postby JSP » WedAug28, 2019 8:12:58 PM

Nokkenaskeerring en krukaskeerring kunnen lekken door leeftijd zou daar mee beginnen voordat je koppakking vervangt.

Verder wat nico zegt eerst schoonmaken dan eerst kijken en waar het vandaag komt dan vervangen wat nodig is.

Als je toch koppakking doet vervang ook de klepseals.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Koppakking vervangen

Postby KlaasVaak2 » ThuAug29, 2019 8:49:49 PM

Nico wrote:Inderdaad klepseals vervangen. De beide spruitstukken hoeven er in principe niet af (mits je klepveertang groot genoeg is).
Je heb wel een nieuwe pakking nodig voor de aansluiting van het uitlaatspruitstuk op de down pipe.

Als je niet zeker weet waar de lekkage vandaan komt is een koppakking vervangen misschien wel een beetje met een kanon op een mug schieten. Het kan ook iets heel simpels zijn als een aftapplug die niet goed vast zit. Door wervelingen tijdens het rijden kan de olie erg verspreid raken.
Heb je al geprobeert om alles echt goed schoon te maken met remmenreiniger, stukje rijden, kijken waar je olie ziet?

Ja heb bijna anderhalve bus remreiniger leeggespoten en het het hoogste punt waar het weer te zien is is bij het blok, ongeveer naast de dynamo. Heb me nog wat verder ingelezen, lijkt me sowieso slim om de compressie te meten.
De één zegt ook nokkoenas/krukas. Een ander zegt waarschijnlijk toch de kop. Zal nog eens goed moeten kijken.
KlaasVaak2
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: ThuJan17, 2019 3:00:54 PM

Re: Koppakking vervangen

Postby JSP » FriAug30, 2019 2:34:40 PM

als jij zegt is bij de hoek boven de dynamo zweet/lekt is het zeer waarschijnlijk oliekanaal. Koppakking lekt daar is een bekend probleem. Koppakking vervangen en klepseals dan.

Hieronder is een foto waar het zou lekken.

Image
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Koppakking vervangen

Postby Sticky'91 » FriSep20, 2019 11:47:30 AM

JSP wrote:als jij zegt is bij de hoek boven de dynamo zweet/lekt is het zeer waarschijnlijk oliekanaal. Koppakking lekt daar is een bekend probleem. Koppakking vervangen en klepseals dan.

Hieronder is een foto waar het zou lekken.

Image


een iet wat ander vraagje over de foto, dat punt waar die dus vaak lekt he.. hoort dat zo te zitten?
Ik heb precies dezelfde koppakking (ben op het moment bezig hem te vervangen) en had een beetje mn twijfels of ik wel de goeie had, omdat die niet helemaal overeen lijkt te komen met het onderblok op dat punt (net zoals op de foto).


grtjes
User avatar
Sticky'91
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 171
Joined: TueMay31, 2011 6:59:40 PM

Re: Koppakking vervangen

Postby Rock's » FriSep20, 2019 8:10:56 PM

Zie de rubriek "How To" .... daar vind je alles
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Koppakking vervangen

Postby JSP » ThuSep26, 2019 11:11:11 PM

Sticky'91 wrote:
JSP wrote:als jij zegt is bij de hoek boven de dynamo zweet/lekt is het zeer waarschijnlijk oliekanaal. Koppakking lekt daar is een bekend probleem. Koppakking vervangen en klepseals dan.

Hieronder is een foto waar het zou lekken.

Image


een iet wat ander vraagje over de foto, dat punt waar die dus vaak lekt he.. hoort dat zo te zitten?
Ik heb precies dezelfde koppakking (ben op het moment bezig hem te vervangen) en had een beetje mn twijfels of ik wel de goeie had, omdat die niet helemaal overeen lijkt te komen met het onderblok op dat punt (net zoals op de foto).


grtjes


Je hebt meerdere soorten koppakkingen waarvan meeste al zonder die losse oliekanaalpakking is die moet je hebben. Ik zou voor Ajusa gaan.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests