Technisch handboek voor de AX

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Technisch handboek voor de AX

Postby Joost » MonJul19, 2004 12:26:25 AM

Het Technisch digitaal handboek voor de AX te vinden op

klik hier

ik zal niet vertellen dat het wachtwoord axgt is

update: 16-02-2022 met dank aan Jouke
JoukeRodenhuis wrote:Hoi allemaal!

Ik heb nog geen wie is wie topic, sorry daarvoor, maar ik ben nog even aan het ruziën met foto's plaatsen op dit forum..

Mijn enthousiasme voor wat ik heb gevonden vind ik echter moeilijk te verstoppen dus vandaar dat ik nu even hierop reageer. Ik heb het programma van de technische handleiding voor de AX weer aan de praat gekregen op mijn 64-bits systeem! :jump:

Het mooie programma dat is geplaatst door Joost in 2004 is helaas niet te draaien voor Windows systemen die draaien op 64-bitsniveau. Terwijl ik deze reactie schrijf, maak ik gebruik van een laptop met 64-bit Windows 10, en heb ik de optie te 'upgraden' naar 11. Ik was een beetje teleurgesteld dat ik nu niet gebruik kon maken van de handleiding, maar ik dacht, weetje, misschien vind ik wel weer wat op ons mooie internet. Genoeg mensen op deze planeet die graag ouwe zooi willen behouden. :lol:

Allereerst een waarschuwinkje, ik ben zelf redelijk goed in het een en ander vinden op het internet, maar uiteindelijk heb ik geen idee wat deze software allemaal doet, wie het heeft gemaakt, etc.. Doe het volgende dus vooral op eigen risico! Verder ben ik best bereid om je te helpen als je er niet uitkomt, je kan me denk ik het best bereiken via de WhatsApp groep

Ik heb deze schatkist van een artikel gevonden op het forum van Microsoft: https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-dev-appconsult/running-16-bit-applications-on-windows-10-64-bit/ba-p/1671418.

Het is een open-source programma dat poogt 16-bit software van vroeger draaibaar te houden. Open-source houdt in dat je via de GitHub pagina (deze: https://github.com/otya128/winevdm) alles kan bekijken dat de programmeurs hebben lopen uitspoken, als je het maar kan lezen. Ik ga dit programma verder in deze reply even "compatibiliteitsprogramma" noemen voor de duidelijkheid

Ten tijde van het schrijven van deze reactie is versie v0.8.1 de meest recente 'stable' release (https://github.com/otya128/winevdm/releases). De ZIP kan je uitpakken met WinRAR, 7zip, etc.. Ik heb het programma in mijn Verkenner (dat venster waar al je bestanden staan) naast de map van de technische handleiding gezet.

In de map van het compatibiliteitsprogramma, dat bij mij otvdm-v0.8.1 heet, zijn er twee "install" snelkoppelingen. Ik heb eerst de normale "install" geprobeerd, dit opende voor minder dan een seconde een PowerShell / cmd venster (je hoeft niet te weten wat PowerShell / cmd is) en is toen weer gesloten. Ik heb geen idee of dat iets heeft gedaan. Ik heb daarna de "install (no console)" geprobeerd en ik kreeg hetzelfde. Ik weet niet of het gebruiken van deze install snelkoppelingen nodig is.

Ik probeerde daarna de "otvdmw.exe" uit te voeren. Dit opende voor mij een ander Verkenner-venster, in een significant lagere resolutie dan normaal (het ziet er erg korrelig uit). Ik noem dit nieuwe venster, dat ik kreeg via het compatibiliteitsprogramma, OTV-verkenner. Ik ben toen in dat venster naar de locatie van de map van de handleiding gegaan, en bij mij kreeg ik alleen maar drie snelkoppelingen te zien, zijnde van boven naar beneden: "MSTEST.exe", "MVIEWER2.exe" en "SETUP.exe". Ik heb de setup uitgevoerd via de OTV-verkenner, en daarna via de OTV-verkenner de "MVIEWER2.exe" toepassing geopend (ik verkort dit nu even naar Mviewer).

Ik kreeg via de Mviewer een heel archaïsche Multimedia Viewer, en als je linksboven naar "Bestand" gaat en dan naar "Open" kan je kiezen of je AX_Carb of AX_Inject moet hebben. Als je in dat kleine venster op 'OK' drukt sluit ie de boel af, je moet dus dubbelklikken op de relevante AX handleiding

Nu ben je in het handleidingsprogramma! :dance

Het programma is wel een beetje ongemakkelijk in gebruik. Bij mij pakt het programma niet altijd mijn muiskliks op, en soms doet ie dat wel maar is het scherm nog niet ververst. Ik open zelf altijd even een van de menu'tjes bovenaan, "Bestand", "Bewerken", etc., en sluit ze daarna direct weer om een verversing te krijgen. Dat is dus even puzzelen! Succes!
Last edited by Joost on TueAug16, 2005 7:58:48 PM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

????

Postby aapje63 » MonSep13, 2004 7:28:26 AM

Wat ik ook doe het gaat niet werken bij mij :( , wat en hoe moet ik het doen? :shock:

Dus een kleine gebruiksaanwijzing misschien? :wink:
Vr gr Arnold

aapje63@hotmail.com
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Postby Brutus » MonSep13, 2004 8:42:25 AM

- Rechtermuisklik op "klik hier".

- Dan kiezen voor "doel opslaan als...."

- Opslaan op je harde schijf.

- Openen, windows XP kan dat zelf, anders moet je Winzip of WinRaR gebruiken. Om het uit te pakken is een wachtwoord verreist (zie boven!)

- Installeren
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby Thunder » FriDec31, 2004 10:53:44 AM

Brutus wrote:- Rechtermuisklik op "klik hier".

- Dan kiezen voor "doel opslaan als...."

- Opslaan op je harde schijf.

- Openen, windows XP kan dat zelf, anders moet je Winzip of WinRaR gebruiken. Om het uit te pakken is een wachtwoord verreist (zie boven!)

- Installeren


Heb alles netjes gedaan zoals hierboven omschreven maarrrrrr ik krijg de volgende melding op mijn XP : "Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS- en Microsoft Windows-oepasisngen. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten."

Nog suggesties??
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<
User avatar
Thunder
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 23
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland

Postby Kakelbont » SatJan01, 2005 2:51:44 PM

rechtsklik op het programmabestand (.exe) en kies "eigenschappen" en dan tabblad "Compatibiliteit"

Plaats een vinkje voor "Dit programma in deze compatibiliteitsmodus uitvoeren" En kies windows 95 of 98.

misschien dat dat helpt?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby Thunder » SatJan01, 2005 3:32:10 PM

Nope, helaas. Ik heb alle vier de mogelijkheden geprobeerd maar het werkt niet. Nog andere suggesties? Ik hoor het graag :D
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<
User avatar
Thunder
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 23
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland

Postby Kakelbont » SatJan01, 2005 6:02:39 PM

hmm vreemd bij mij draait tie wel op iks-pee. Issie niet beschadigd bij downloaden of uitpakken ofzo? Oftewel ff opnieuw downloaden geprobeerd?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby Thunder » SatJan01, 2005 10:18:57 PM

Nee, helaas. Nieuwe download werkt ook niet op allebei mijn computers...... :dontknow:
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<
User avatar
Thunder
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 23
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland

Postby Joost » SatJan01, 2005 10:29:09 PM

Thunder wrote:Nee, helaas. Nieuwe download werkt ook niet op allebei mijn computers...... :dontknow:



erg vreemd hier gaat downloaden (en uploaden) nog steeds goed
en met winrar wordt netjes wachtwoord gevraagd etc.
en de "zip" van xp draait er ook gewoon doorheen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Thunder » SatJan01, 2005 10:34:15 PM

Het unzippen gaat ook helemaal goed; ik krijg netjes een folder met de betreffende bestanden. Ook wordt er om een wachtwoord gevraagd die ik natuurlijk braaf heb ingevuld...... maar de melding als ik op de exe klik blijft onverbiddelijk terugkomen :wall :wall :wall
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<
User avatar
Thunder
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 23
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland

Postby Joost » SatJan01, 2005 10:43:54 PM

Thunder wrote:Het unzippen gaat ook helemaal goed; ik krijg netjes een folder met de betreffende bestanden. Ook wordt er om een wachtwoord gevraagd die ik natuurlijk braaf heb ingevuld...... maar de melding als ik op de exe klik blijft onverbiddelijk terugkomen :wall :wall :wall



welke exe gebruik je, je moet mviewer2.exe hebben
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Thunder » SatJan01, 2005 10:55:16 PM

Die en ook de setup.exe geven beiden dezelfde foutmelding.........
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<
User avatar
Thunder
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 23
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland

Postby TetraCON » SunJan16, 2005 11:38:30 PM

Ja dat is een bekend iets van windows xp, die foutmelding zegt iets over autoexec.nt ofzo toch? Ik zal ff uitzoeken hoe je dit probleem kunt oplossen, heb het nl op dit moment zelf ook :P

[edit]
Heb de oplossing zelfs al gevonden op de M$ site, zie link...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324767
[/edit]
TetraCON
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: SunJan16, 2005 11:32:35 PM

Postby bad_my84 » WedJan19, 2005 5:13:14 PM

ik wil niet lastig doen, maar als je de carb versie pakt dan zijn de helft van de items leeg.
Alleen de eerste en de laatste 2 of 3 doen het :?
User avatar
bad_my84
AX Master
AX Master
 
Posts: 1750
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Postby Kakelbont » WedJan19, 2005 5:14:24 PM

bad_my84 wrote:ik wil niet lastig doen, maar als je de carb versie pakt dan zijn de helft van de items leeg.
Alleen de eerste en de laatste 2 of 3 doen het :?


Je moet in het hoofdmenu ook op het rooie vierkantje voor elk onderwerp klikken. Dan klapt dat menu uit en krijg je tekstlinks.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby bad_my84 » WedJan19, 2005 6:00:50 PM

oke, tnx, eigenlijk best wel logisch :oops:
User avatar
bad_my84
AX Master
AX Master
 
Posts: 1750
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Postby Kakelbont » ThuJan20, 2005 9:22:14 AM

je moest eens weten hoe lang het duurde voordat ik daar achter was :oops: :P
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby TB » ThuJan20, 2005 8:24:47 PM

Bij mij doet ie t echt niet... toch maar ff een werkplaatshandboekje regelen! Vind ik zoiezo toch wat makkelijker om erbij te hebben als ik onder de auto lig ;)
User avatar
TB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 608
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

melding systeembestand niet compatible met msdos enz enz enz

Postby Dick » SatFeb12, 2005 8:45:51 PM

De oplossing is niet zo ingewikkeld. Je moet alleen even een nieuw bestand maken met notepad. In dit bestand plak je de volgende regels:

@echo off
lh %SystemRoot%\system32\mscdexnt.exe
lh %SystemRoot%\system32\redir
lh %SystemRoot%\system32\dosx
SET BLASTER=A220 I5 D1 P330 T3

Sla dit bestand op in de map c:\windows\system32 en geef het de naam: autoexec.nt

Let op, het is dus geen autoexec.txt of autoexec.bat, maar echt autoexec.nt
Je probleem is opgelost
Dick
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 9
Joined: SatFeb12, 2005 8:22:44 PM
Location: meppel

Postby Kakelbont » SunFeb13, 2005 11:58:45 AM

wat hebben die instellingen van de geluidskaart ermee te maken (set blaster)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Next

Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron